Aktueller Hinweis

Bitte beachten Sie unsere aktuellen Hinweise zu unseren Corona-Schutzmaßnahmen und informieren Sie sich vor einem Besuch über die aktuell geltende Verordnung.

Seit Dienstag, 09.11.2021, steht die Corona-Ampel auf Rot. Gemäß der Verordnung zur Änderung der fünfzehnten Bayerischen Infektionsschutzmaßnahmenverordnung (15. BayIfSMV) vom 23. Dezember 2021 gilt im Amerikahaus für Besucher*innen ab 14 Jahren die 2G-plus-Regel (geimpft/genesen plus negatives Testergebnis oder Drittimpfung).

Ein Nachweis über das negative Testergebnis muss erbracht werden. Das Amerikahaus bietet keine Testaufsichtsmöglichkeit oder ein „Vier-Augen-Prinzip“ an.

Während Ihres Besuchs muss eine FFP2-Maske getragen und ein Mindestabstand von 1,5m zu anderen Personen eingehalten werden. Kinder und Jugendliche zwischen dem 6. und 16. Geburtstag müssen lediglich eine medizinische Gesichtsmaske tragen. Bitte verzichten Sie auf einen Besuch, wenn Sie sich krank fühlen oder Erkältungssymptome aufweisen.

Herzlichen Dank für Ihre Mithilfe und Ihr Verständnis.

Menschen laufen unter einer großen Regenbogenflagge ©Mercedes Mehling / unsplash.com

Teaching with Queer Studies in the English Classroom

Freitag, 02. Juni 2022, 9-14 Uhr

Diese Fortbildung wird aktuell als Präsenzveranstaltung geplant.

In Anglophone contexts, “queer” has developed into a kind of umbrella term for individuals who identify as gay, lesbian, bisexual, transgender, non-binary, asexual, or in a wider sense as not heterosexual. But the term “queer” also has a significant political history, which is reflected in the field of queer theory. While queer theory frequently appears to be a rather academic discourse that tends to rely on its own complicated jargon and be far removed from actual everyday life, it actually emerged in conjunction with the HIV/AIDS activism in the late 1980s and 1990s in the USA. In its core impulses, queer theory is very much concerned with the ways in which people live in their communities and in society at large.

This seminar will have a look at ways in which impulses from queer theory can become useful tools in the English classroom to discuss societal conventions that have long been assumed to simply be “natural,” or “normal.” In this way, I aim to show how the questions that queer theory asks can productively be integrated in the course plan to reflect on the diversity of contemporary society, and to ask productive questions about current ideas of for example family, gender norms, stereotypes and tolerance, and the role of media. 

Schedule:
9:00 Queer: An Introduction to the Concept and Some of Its History 
9:30 HIV/AIDS Epidemic and the Development of Queer Theory 
10:00 Some Central Goals and Questions of Queer theory 
10:30 Coffee Break 
11:00 The Significance of Representation in Literature and Film
11:30 Queerness and Intersectionality: Thinking Several Dimensions of Diversity 
12:00 Integrating Queer Theory into the Classroom: Sample Analyses of a Novel and a Film
13:00 Open Discussion 
14:00 End

Registration fee: € 10 per teacher seminar

Please register via our registration form or online via FIBS.
FIBS: Stiftung Bayerisches Amerikahaus gGmbH


Foto: ©Mercedes Mehling / unsplash.com

Stiftung Bayerisches Amerikahaus

Amerikahaus

Karolinenplatz 3, 80333, München

Sarah Martin

Leiterin Recherchezentrum, Programme Schüler*innen und Lehrkräfte

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martin@amerikahaus.de

Telefon
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Annika Sophie Wiedemann

Werkstudentin Recherchezentrum, Programme Schüler*innen und Lehrkräfte

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