Aktueller Hinweis

Bitte beachten Sie unsere aktuellen Hinweise zu unseren Corona-Schutzmaßnahmen und informieren Sie sich vor einem Besuch über die aktuell geltende Verordnung.

Seit Dienstag, 09.11.2021, steht die Corona-Ampel auf Rot. Gemäß der Verordnung zur Änderung der fünfzehnten Bayerischen Infektionsschutzmaßnahmenverordnung (15. BayIfSMV) vom 23. Dezember 2021 gilt im Amerikahaus für Besucher*innen ab 14 Jahren die 2G-plus-Regel (geimpft/genesen plus negatives Testergebnis oder Drittimpfung).

Ein Nachweis über das negative Testergebnis muss erbracht werden. Das Amerikahaus bietet keine Testaufsichtsmöglichkeit oder ein „Vier-Augen-Prinzip“ an.

Während Ihres Besuchs muss eine FFP2-Maske getragen und ein Mindestabstand von 1,5m zu anderen Personen eingehalten werden. Kinder und Jugendliche zwischen dem 6. und 16. Geburtstag müssen lediglich eine medizinische Gesichtsmaske tragen. Bitte verzichten Sie auf einen Besuch, wenn Sie sich krank fühlen oder Erkältungssymptome aufweisen.

Herzlichen Dank für Ihre Mithilfe und Ihr Verständnis.

Photo: Turned on projector © Jeremy Yap / unsplash.com

Birte Christ: "Black, White, Gray: Crime Films and the Construction of the Death Penalty Before Furman"

Friday, Januar 28, 2022, 6:30 p.m.

Please note: more information about the format of the event will follow soon.

This talk focuses on a cluster of over 30 crime films from the 1950s and early 1960s that revolve around the death penalty. It has often been argued – particularly with reference to Robert Wise’s film “I Want to Live!” (1958) – that Hollywood took a progressive, abolitionist stance towards the death penalty. An analysis of Hollywood’s entire death penalty-related output during the period as well as an attention to films’ formal strategies of representing executions suggests, however, that Hollywood’s take on the death penalty was much more of “mixed verdict.”

The cluster features films that openly endorse the death penalty, films that rather clearly work against it, and films that argue against capital punishment on one level, but whose progressive message is undercut on another level – often on the level of camera work. This talk argues that in its mixedness, its undecidedness, as well as in its denial of race as a relevant category, the film cycle of the 1950s and 1960s prefigures the legal decisions in both Furman v. Georgia, which declared capital punishment unconstitutional in its then current application, and Gregg v. Georgia, which reinstated capital punishment.

Photo: © Jeremy Yap / unsplash.com

Birte Christ © privat

Birte Christ is stand-in professor of British and American Literature and Culture at Justus-Liebig-Universität Gießen. One of her research foci is the field of Law and Literature. She has published widely on the relationship between poetry and law and is preparing a book on representations of the American death penalty from the antebellum period until today.

Bavarian American Academy

Amerikahaus

Karolinenplatz 3, 80333, Munich

Dr. Margaretha Schweiger-Wilhelm

Referentin für die Bayerische Amerika-Akademie

E-Mail
schweiger-wilhelm@amerika-akademie.de

Telefon
089 55 25 37-42